Di
negara kita, sistem pemerintahan Raja Berperlembagaan mula dilaksanakan sebaik
saja negara mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957. Sistem ini adalah hasil
cadangan Jawatankuasa Lord Reid yang bertanggungjawab menyediakan draf
Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka.
Ini
bermakna, kedudukan Raja yang sebelum itu bersifat mutlak telah melalui proses
‘legal-rasional’ seperti yang termaktub dalam peruntukan Perlembagaan
Persekutuan dalam perkara berkaitan kedudukan dan kuasa Yang di-Pertuan Agong
dan Raja-Raja Melayu.
Pada
dasarnya, Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua Negara berperanan sebagai
‘payung’ atau pelindung kepada seluruh rakyat Malaysia. Peranan sebagai Ketua
Negara ini tidak boleh dipisahkan daripada persoalan mengenai keselamatan
keseluruhan Persekutuan Malaysia. Oleh itu, Perlembagaan Persekutuan juga
meletakkan Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua Tertinggi Angkatan Bersenjata
bagi Malaysia.
Kedudukan
dan peranan ini membangkitkan ‘memori sentimental’ seperti ‘Raja dan rakyat
berpisah tiada’ yang menggambarkan pertautan erat antara Raja dan rakyat
seperti berlaku ketika keagungan pemerintahan Raja-Raja Melayu dulu. Walaupun
Raja yang ada pada hari ini tertakluk kepada Perlembagaan, institusi Raja masih
dilihat penting dalam sistem pemerintahan Demokrasi Berparlimen di negara ini.
Perlembagaan
negara memaktubkan dalam Perkara 32 bahawa Yang di-Pertuan Agong adalah Ketua
Negara. Namun, kuasa pentadbiran ini dilaksanakan oleh barisan Kabinet kerajaan
yang diketuai Perdana Menteri. Kepentingan kedudukan baginda juga dapat dilihat
daripada struktur Parlimen itu sendiri yang terdiri daripada tiga komponen
iaitu Yang di-Pertuan Agong, Dewan Rakyat dan Dewan Negara. Ini dinyatakan
dengan jelas d bawah Perkara 44 Perlembagaan Persekutuan.
Perkara
55 Perlembagaan Persekutuan dengan jelas menyatakan bahawa hanya Yang
di-Pertuan Agong yang mempunyai kuasa untuk memanggil, memberhenti dan
menangguh persidangan Parlimen. Justeru, cadangan pihak tertentu supaya Dewan
Negara dibubar atau ditiadakan seolah-olah menghina, mencabar dan cuba
memperkecilkan peranan baginda.
Oleh
itu, sebarang cubaan untuk menghina atau membangkitkan perasaan kebencian
terhadap Yang di-Pertuan Agong adalah dianggap sebagai perbuatan subversif
berdasarkan Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan.
Demikian
juga memperlekehkan titah atau ucapan baginda dalam apa-apa bentuk sekali pun
termasuk dalam media sosial adalah satu kebiadaban dan penghinaan terhadap
institusi raja di negara ini.
Selain
peranan utama yang disebutkan, Perkara 122B menjelaskan bahawa kuasa melantik
semua hakim Mahkamah Persekutuan dan Mahkamah Tinggi adalah di tangan baginda
atas nasihat Perdana Menteri setelah berunding dengan Majlis Raja-Raja. Baginda
juga bertanggungjawab mempertahankan kedudukan hak istimewa orang Melayu serta
kedudukan kaum lain seperti yang termaktub dalam Perlembagaan.
Peranan
institusi Raja dalam memayungi agama Islam di negara ini juga membuktikan
bahawa institusi Raja di negara ini adalah bersifat fungsional, bukannya
bersifat lambang atau boneka semata-mata.
Raja-Raja
adalah Ketua Agama Islam di negeri-negeri baginda, manakala bagi Wilayah
Persekutuan, Pulau Pinang, Melaka, Sabah dan Sarawak, Yang di-Pertuan Agong
menjadi ketua agama bagi negeri berkenaan.
Baginda
akan dirujuk dan apa-apa perkara berkaitan agama Islam serta baginda berhak
untuk menegur dan membetulkan yang mana yang perlu serta memberikan cadangan
mengenai apa-apa perkara berkaitan pelaksanaan Islam di negara ini.
Fungsi
baginda itu adalah selari dengan Perkara 3 (2) Perlembagaan Persekutuan yang
menyatakan Raja-raja adalah Ketua Agama Islam dalam negeri naungan baginda yang
mempunyai kuasa atas hal ehwal Islam. Segala hak, keistimewaan, hak kedaulatan
dan kuasa yang dinikmati oleh baginda sebagai ketua agama Islam tidak boleh dipersoal
atau dipertikai.
Oleh
sebab pentingnya institusi Raja ini, maka satu badan yang bertanggungjawab
memastikan institusi beraja di negara ini selari kedudukan mereka dengan
Perlembagaan ditubuhkan. Ia dikenali sebagai Majlis Raja-Raja. Antara fungsinya
ialah memilih, melantik dan memecat Yang di-Pertuan Agong. Ahli-ahli Majlis
Raja-Raja dikehendaki menerima nasihat kerajaan.
Perlembagaan
mengehendaki ahli Majlis Raja-Raja diiringi penasihat yang terdiri daripada
Menteri Besar dan Ketua Menteri. Cuma dalam majlis membincangkan hal berhubung
dengan institusi Raja termasuk pemilihan Yang di-Pertuan Agong, maka penasihat
terbabit tidak perlu hadir.
Kesimpulan,
institusi raja di negara ini mempunyai kedaulatan tersendiri mengikut kuasa
yang ditetapkan Perlembagaan. Institusi Raja tidak bersifat politik kerana
baginda adalah lambang perpaduan kepada semua rakyat. Rakyat seharusnya sedar
bahawa taat setia kepada baginda adalah elemen kenegaraan yang sangat penting.
No comments:
Post a Comment