Malaikat digambarkan dalam Al-Quran sebagai
selalu sibuk bertasbih dan memuji Allah SWT sepanjang masa. Cara bertasbih
mereka tidak terbatas pada ucapan, malah merangkumi sikap dan perbuatan. Masing-masing
ada perbuatan tersendiri seperti berdiri, duduk, rukuk, sujud dan tawaf
mengelilingi Baitul Makmur.
Firman Allah SWT bermaksud: "Mereka
takut kepada Tuhan mereka yang berkuasa atas mereka dan melaksanakan apa yang
diperintahkan kepada mereka." (Surah an-Nahl, ayat 50).
Dalam keadaan itu, malaikat tidak dibebani tugas
lain. Mereka hanya taat kepada Allah SWT dan tidak ada 'pilihan'. Hal ini
berlainan dengan hakikat kejadian manusia dan jin yang terdedah kepada iman dan
kufur. Satu persamaan malaikat dengan makhluk lain ialah ia juga akan binasa
sebelum hari kiamat, termasuk Israfil yang bertugas meniup sangkakala menanda
berlakunya kiamat.
Malaikat dicipta dari cahaya, tidak ada
jantina atau keperluan untuk berkelamin, tidak makan dan tidak minum, tidak
memiliki nafsu, tidak tidur dan tidak perlukan rehat.
Kehebatan lain malaikat ialah dari segi
kecepatan bergerak dan ketepatan melaksanakan tugas. Contohnya bagaimana Izrail
melaksanakan tugas mencabut roh, bukan saja manusia, bahkan semua makhluk di
seluruh dunia.
Perlaksanaan tugas itu tepat dan tidak
tersilap setelah mendapat perintah Allah SWT. Bayangkan bagaimana Izrail dapat
melaksanakan tugas itu untuk mencabut roh manusia dan makhluk lain secara
serentak di seluruh dunia yang berlaku setiap detik.
Pada malaikat terdapat sayap sama ada dua,
tiga atau lebih sehingga 600 sayap dan tidak terkira jumlahnya. Firman Allah SWT
dalam surah Faathir ayat pertama bermaksud: "Segala puji bagi Allah,
pencipta langit dan bumi, yang menjadikan malaikat sebagai utusan-utusan yang
bersayap. Masing-masing memiliki dua, tiga dan empat sayap."
Mengenai malaikat memiliki 600 sayap
dijelaskan hadis yang diriwayatkan Bukhari dan Muslim bahawa Rasulullah SAW pernah
melihat Jibril pada malam Israk dan Mikraj dengan 600 sayap yang
dimilikinya.
Sayap digambarkan berfungsi untuk pergerakan
yang pantas, manakala pada erti lain membawa maksud keupayaan malaikat
melaksanakan tugas dengan cepat dan tepat.
Dalam surah al-Maarij ayat 4 Allah SWT
bermaksud: "Malaikat-malaikat dan Jibrail mengadap kepada Tuhan dalam
sehari yang kadarnya lima puluh ribu tahun."
Maksud ayat itu keupayaan malaikat bergerak
dalam tempoh sehari saja, sedangkan jika dibandingkan dengan keupayaan manusia
mengambil masa 50 ribu tahun.
Para ulama dalam menjelaskan sayap malaikat,
menafsirkan dalam pelbagai aspek. Namun, cukuplah kita mempercayai ia
sebahagian perkara ghaib yang wajib dipercayai melalui apa dijelaskan dalam
al-Quran dan hadis tanpa membahas lebih panjang. Mempercayai malaikat termasuk
dalam Rukun Iman.
Malaikat sentiasa beribadat kepada Allah SWT tidak
melakukan dosa, sedangkan iblis pula sepanjang masa ingkar perintah Allah terus
hidup dalam kemurkaan Allah.
Ketika malaikat dan jin dipanggil untuk
dimaklumkan tentang keputusan Allah SWT untuk menjadikan manusia (Adam) sebagai
khalifah di muka bumi, lalu kedua-duanya membantah kerana masing-masing
merasakan kejadian mereka lebih mulia dan telah lama patuh kepada Allah SWT.
Namun,
malaikat angkur pada kehendak Allah SWT setelah gagal menjawab pertanyaan
Allah SWT mengenai nama-nama tertentu, sedangkan Adam dapat memberi jawapan
dengan tepat. Bahkan, Adam diberi penghormatan untuk mengajar malaikat apa yang
diketahui itu.
Firman Allah SWT dalam surah Al-Baqarah ayat 33
bermaksud: "Allah berfirman: 'Hai Adam, beritahulah mereka nama-nama ini'
maka setelah diberitahu kepada mereka nama-nama benda itu, Allah berfirman,
'Bukankah sudah Ku katakan kepadamu bahawa sesungguhnya Aku mengetahui apa yang
kamu perlihatkan dan apa yang kamu sembunyikan."
Setelah 'ujian' itu membuktikan kehebatan
manusia, lalu Allah SWT menyuruh malaikat menghormati Adam dan menerima
ketetapan bahawa Adam telah dipilih sebagai khalifah. Lalu malaikat segera
patuh kepada perintah Allah SWT, kecuali iblis yang terus ingkar dan memilih
untuk menjadi makhluk yang menzalimi diri sendiri.
No comments:
Post a Comment