Merisik sebelum meminang adalah
tuntutan agama. Cara mana merisik diadakan tidak ditetapkan. Tidak semestinya
diadakan acara rasmi seperti biasa diadakan. Apa yang dikehendaki ialah
maklumat mengenai perempuan yang bakal dipinang. Ia dilakukan agar tidak
menyalahi tuntutan syariat dan memudahkan tercapai tujuannya.
Maklumat yang perlu diketahui ketika
merisik:
Pertamanya, perempuan hendak dipinang bukan
menjadi isteri kepada lelaki lain. Sememangnya tidak ada pihak keluarga yang
bertindak pergi meminang isteri orang.
Lainlah, jika perempuan itu
berkahwin senyap-senyap dan tidak jelas tanda-tanda dia isteri orang. Inlah
sebabnya mengapa Rasulullah menyuruh agar majlis perkahwinan dihebahkan kepada
pengetahuan umum melalui majlis walimatulurus atau apa-apa cara sekalipun.
Banyak kes berlaku ialah lelaki menjalin
hubungan dengan perempuan bergelar isteri. Lelaki mungkin mengetahui status
wanita itu. Dalam kes tertentu, lelaki tidak mengetahui status wanita
disebabkan suaminya tinggal bekerja di tempat lain. Hubungan secara maya juga
sering menyebabkan terperangkap cinta terlarang.
Kes sedemikian diistilahkan isteri
curang atau main kayu tiga. Lelaki yang menjalin hubungan dengan isteri orang
menyatakan kesediaan untuk mengambil ‘kekasihnya’ sebagai isteri jika
diceraikan oleh suaminya. Kenyataan itu juga bermaksud ‘meminang’.
Peminangan itu akan mendorong wanita
meminta cerai daripada suaminya sebagai jalan membolehkan berkahwin dengan
kekasihnya. Sesungguhnya perceraian amat ditegah dilakukan. Adalah menjadi satu
kesalahan besar mana-mana isteri meminta cerai daripada suami tanpa apa-apa
kesalahan dilakukan oleh suami.
Perempuan yang masih bergelar isteri
haram dipinang oleh mana-mana lelaki lain kerana dia menjadi hak mutlak
suaminya. Seorang isteri hanya putus hubungan dengan suami setelah dia
diceraikan dan telah tamat edahnya.
Islam amat mementingkan hubungan
suami isteri yang baik sepanjang masa. Jadi, isteri ditegah sama sekali menaruh
minat kepada lelaki lain. Manakala lelaki pula diharamkan menaruh minat kepada
mana-mana wanita yang masih bergelar isteri.
Keduanya, perempuan yang hendak dipinang bukan tunangan lelaki
lain. Sabda Rasulullah bermaksud: “Seorang mukmin adalah saudara bagi mukmin
yang lain. Oleh itu tidak halal dia membeli pembelian saudaranya, dan tidak
halal pula dia meminang pinangan saudaranya itu.” (Hadis riwayat Muslim).
Banyak lelaki masih menaruh minat
terhadap perempuan yang sudah bertunang. Alasan bahawa ikatan pertunangan boleh
diputusakan bila-bila masa sahaja sering dijadikan alasan oleh lelaki yang
ingin merampas tunangan orang.
Bahkan, perempuan yang bertunang
juga mudah terpikat kepada lelaki lain kerana ikatan pertunangan sekadar satu
janji dan bukannya rugi apa-apa jika diputuskan.
Tambahan pula ada ikatan pertunangan
yang sebenarnya tidak disukai oleh perempuan berkenaan. Pertunangan itu di atas
kehendak keluarga. Jadi, jika ada lelaki lain ingin memikatnya atau kekasih
pilihan, maka dia mengharapkan pertunangan itu diputuskan.
Perbuatan meminang atau menjalin
hubungan dengan perempuan sudah bertunangan samalah seperti merampas hak orang
lain. Sifat sedemikian boleh menyebabkan perbalahan di antara lelaki yang
saling ingin memiliki perempuan yang sama.
Islam amat mementingkan hubungan
persaudaran. Maka sesiapa yang memutuskan persaudaraan amat dicela sifatnya.
Sesungguhnya ditegaskan tidak beriman seseorang itu sehinggalah dia kasih
saudaranya sebagaimana dia mengasihi diri sendiri.
Bagaimanapun, perempuan yang sudah
bertunang boleh dipinang setelah ikatan pertunangan dibatalkan oleh pihak
lelaki. Perkara itu mungkin juga berlaku di atas permintaan pihak perempuan dan
dipersetujui oleh pihak lelaki.
Perempuan telah bertunang juga boleh
dipinang jika diizinkan oleh tunangnya. Keadaan
ini di mana tunangnya bersedia memutuskan pertunangan jika ada lelaki
lain ingin meminang tunangnya. Hakikatnya, pertunangan itu belum diputuskan
sehinggalah ada lelaki lain meminang perempuan itu.
Rasulullah bersabda bermaksud:
“Seorang lelaki tidak boleh meminang pinangan lelaki lain, sehinggalah lelaki
pertama yang meminangnya membatalkannya, atau mengizinkannya.” (Hadis riwayat
Bukhari).
Ketiga, perempuan yang hendak dipinang tidak dalam edah. Edah
ialah masa selepas diceraikan sehingga genap tempohnya yang membolehkan
perempuan berkahwin semula. Masa edah ialah tiga kali haid atau 100 hari bagi
wanita yang diceraikan.
Manakala idah bagi balu kematian
suami ialah empat bulan 10 hari. Firman Allah bermaksud: “Orang
yang meninggal dunia di antaramu dengan meninggalkan isteri (hendaklah para
isteri itu) menangguhkan dirinya (idah) empat bulan 10 hari. Kemudian apabila
telah habis idahnya, maka tiada dosa bagimu (para wali) membiarkan mereka
berbuat terhadap diri mereka menurut yang patut. Allah mengetahui apa yang kamu
perbuat,” (Surah al-Baqarah, ayat 234).
Dalam masa edah perempuan tidak
boleh berkahwin. Wanita yang diceraikan ole suaminya dengan talak raji (talak
satu dan dua), boleh dirujuk kambali oleh suaminya pada bila-bila masa yang
dikehendakinya, selagi tempoh edahnya belum tamat. Talak raji ialah talak yang
boleh dirujuk semula.
Hal demikian ada dinyatakan dalam
firman Allah yang bermaksud: “Dan (bekas) suami mereka lebih berhak kembali
kepada mereka (rujuk), (dalam masa edah raji), jika mereka mengkhendaki
pendamainan.” (Surah al-Baqarah, ayat 228).
Manakala isteri ditalak dengan talak
bain (talak tiga), juga perlu melalui tempoh edah. Edah bertujuan bagi memastikan dia
benar-benar tidak mengandungkan zuriat (dapat pastikan dengan setelah tiga kali
suci haid) bekas suaminya. Jika dia
mengandung, edahnya dilanjutkan sehingga melahirkan kandungan.
Janda diceraikan dengan talak bain
tidak boleh dirujuk atau berkahwin semula dengan bekas suaminya. Bagaimanapun,
peluang untuk kedua-duanya berkahwin semula hanya ada setelah wanita itu
berkahwin dengan lelaki lain, dan di antara keduanya telah bercampur, kemudian
diceraikan pula oleh suami baru.
Perlu ditegaskan, perkahwinan dengan
suami baru itu perlu dilakukan dengan niat perkahwinan sebenarnya. Maksudnya
perkahwinan yang ingin berkekalan sepanjang hayat. Perceraian (kemudian jika
berlaku) tidak terlintas di dalam hati kedua-duanya.
Amalan ‘cina buta’ seperti dilakukan
dalam masyarakat sebenarnya tidak wujud dalam hukum agama. Cina buta jika
dirancang dan diniatkan, maka perkahwinan itu tidak sah. Lelaki yang
dipertanggungjawabkan sebagai cina buta telah ditetapkan agar menceraikan
isteri dalam tempoh tertentu selepas berkahwin.
Perbuatan itu sama dengan kahwin
kontrak atau kahwin mutaah. Kahwin mutaah diharamkan atau tidak sah. Justeru,
syarat ‘kahwin’ bagi membolehkan isteri dicerai bain berkahwin semula dengan
suami asal tidak sah.
Bagaimanapun, perkahwinan itu sah
jika lelaki yang dijadikan cina buta itu tidak mengetahui perkara sebenarnya.
Dia berkahwin dengan niat baik, tetapi dipaksa menceraikan isterinya. Namun,
terimalah balasan dosa mereka yang sengaja melakukan perbuatan itu.
Janda ditalak dengan talak bain dan
balu kematian suami boleh dipinang dengan cara sindiran ketika masih dalam
edah. Maksud sindiran ialah ia tidak dinyatakan secara terus terang. Perbuatan
itu sekadar memberi ‘isyarat’ keinginan hati yang mana difahami oleh perempuan
itu.
Keempat, perempuan yang hendak dipinang mestilah sah nikah
dengannya atau bukan muhrimnya. Haram bagi seorang lelaki meminang wanita
muhrimnya, kerana di antara keduanya diharamkan nikah.
Perempuan-perempuan yang diharamkan
dikahwini ada dijelakan dalam surah an-Nisa ayat 32 bermaksud: “Diharamkan ke
atasmu menikahi ibu-ibumu, anak-anak perempuanmu, saudara-saudara perempuanmu,
saudara-saudara perempuan bapamu (ibu saudara sebelah bapa), saudara-saudara
perempuan ibumu (ibu saudara sebelah ibu), anak-anak perempuan daripada saudara
lelakimu, anak-anak perempuan daripada saudara perempuanmu, ibu-ibu yang
menyusukanmu, saudara-saudara perempuan sepersusuan, ibu mertuamu dan anak-anak
tirimu yang ibunya sudah kamu campuri, tetapi jika kamu belum mencampuri
ibunya, kamu boleh mengahwininya.”
No comments:
Post a Comment