Sunday 13 February 2022

SEJARAH PERKEMBANGAN ILMU MANTIK

 
Istilah mantik atau logik pertama kali muncul pada abad ke-1 sebelum Masihi tetapi dalam erti “seni berdebat”. Alexander Aphrodisias sekitar awal abad ke-3M adalah orang pertama yang menggunakan kata ‘logik’ dalam definisi ilmu yang menyelidiki benar tidaknya pemikiran manusia. 
 
Yunani adalah negeri asal ilmu mantik kerana banyak penduduknya yang mendapat kurniaan otak cerdas. Negeri Yunani, terutama Athens diakui menjadi sumber berbagai ilmu.  
 
Socrates, Plato, Aristotles dan banyak yang lainnya adalah tokoh-tokoh ilmuan kelas pertama dunia pada masa itu yang tidak ada ilmuan global tidak mengenalnya sampai sekarang dan akan datang. Namun, Aristotles diangkat sebagai guru utama ilmu mantik. 
 
Akan tetapi, meskipun Aristotles terkenal sebagai “Bapa Logik”, itu tidak bererti bahawa sebelum dia tidak ada ilmu mantik. Para ilmuan dan ahli falsafah sebelum Aristotles menggunakan mantik sebaik-baiknya. Namun, Aristotles adalah orang pertama yang membentangkan cara berfikir yang teratur dalam suatu sistem. 
 
Dalam masyarakat Islam, perkembangan ilmu mantik telah lahir seiring dengan perutusan Nabi Muhammad SAWlagi. Di mana melalui hadis Baginda terdapat penuturan yang sememangnya menggunakan logik dan kebenaran berita yang diperkatakan semuanya benar tanpa sebarang pertikaian lagi. 
 
Seterusnya pertumbuhan ilmu mantik dalam masyarakat Islam adalah ekoran perselisihan umat Islam dalam persoalan Imamah khasnya saat akhir pemerintahan khalifah al-Rasyidin dan awal pemerintahan khalifah Bani Umaiyyah. Perselisihan tersebut telah merebak kepada persoalan akidah yang akhirnya terbentuk puak Khawarij, Syiah dan Ahli al-Sunnah. 
 
Antara lain, pada abad kedua hijrah telah muncul ulama mujtahid dari kalangan al-Tabiin dan Tabi al-Tabiin yang menggunakan kaedah al-Qiyas dalam ilmu Usul al-Fiqh, khasnya untuk istinbat.  
 
Selain dari itu, Imam al-Syafie juga telah menggunakan kaedah al-Istiqra untuk memastikan tempoh haid yang paling singkat dan yang paling lama terhadap wanita. 
 
Secara langsungnya, ilmu mantik mempengaruhi dan bertapak dalam masyarakat Islam adalah ekoran perkembangan ilmu al-Kalam. Tokoh terkenal yang membincangkan tentang ilmu tersebut seterusnya mendukung aliran Ahli al-Sunnah Wa al-Jamaah ialah Abu Hassan al-Asyary dan Abu Mansur al-Maturidi. 
 
Mereka bangkit mempertahankan aliran Ahli al-Sunnah Wa al-Jamaah dengan menggabungkan dalil akal berserta al-Quran dan Hadis untuk berhujah dan mengukuhkan akidah. Contohnya, kewujudan alam dan cakerawala yang begitu besar dan teratur membuktikan kewujudan Allah SWT sebagai Pencipta Mutlak. 
 
Selain itu, ulama Islam juga telah mempelajari ilmu mantik dan menggunakan hujah serta logik akal untuk berdebat dengan ahli al-Kitab dan Parsi yang menggunakan falsafah dan mantik untuk berdebat dengan orang Islam. 
 
Di samping itu, ulama Islam mempelajari mantik untuk berhujah dengan golongan Atheis dan al-Dahriyyun yang tidak mengakui kewujudan Allah SWT dan menolak pendapat mereka yang mengatakan alam ini terjadi dengan sendiri.

No comments:

Post a Comment