Tuesday 14 February 2023

BERSYUKUR DENGAN MAKANAN YANG ADA

 
Isu makan memang sentiasa menjadi perhatian. Makanan ada sumber kehidupan. Tanpa makan manusia tidak dapat terus hidup. Sebab itu, manusia perlu berjuang untuk mendapat makanan demi untuk meneruskan hidup.
 
Namun, ada orang yang sudah berada pada tahap ‘tinggi; akan hidup untuk makan. Makanan yang dimakan mesti sedap dan tentunya lain daripada yang lain.
 
Sesuai dengan dunia tanpa sempadan pada era sekarang, makanan yang sedap dan hebat pastinya akan dimuat naik dalam media sosial. Maka berduyung-duyunglah orang akan pergi untuk makan di situ atau membeli untuk dibawa pulang.
 
Sedap atau tidak makanan yang dimakan adalah subjektif. Perkara yang tidak boleh diukur dengan apa-apa bentuk ukuran yang ada digunakan di dunia ini.
 
Satu jenis makanan yang digemari oleh seseorang, mungkin tidak digemari oleh individu lain. Makanan yang dikata paling sedap bagi si A, mungkin boleh mendatangkan bahaya kepada si B.
 
Sedap atau tidak bergantung kepada individu. Salah satu tanda rasa sedap ialah apabila kita bersyukur dengan rezeki yang ada. Kita akan rasa sedap jika menerimanya sebagai satu rezeki.
 
Satu hidangan yang mungkin dianggap tidak sedap dan harga murah, sebenarnya itulah yang paling sedap jika kita memahami tentang rezeki dan rasa bersyukur. Cuba fikirkan jika kita tidak mempunyai apa-apa sumber makanan, tiba-tiba ada makanan yang dianggap tidak sedap itu di hadapan mata. Adakah kita akan menolaknya?
 
Bersyukurlah apa yang ada.....

No comments:

Post a Comment