Thursday 21 December 2017

AZOLLA JIMATKAN KOS MAKANAN TERNAKAN


Azolla adalah sejenis paku air, yang hidup terapung di atas permukaan air. Ianya bersimbiosis dengan sejenis algae biru-hijau iaitu anabaena azolllae yang hidup di dalam akar azolla.

Anabaena azolllae mampu mengikat nitrogen di dalam udara, menjadikan azolla kaya dengan nitrogen dan amat sesuai bagi baja tumbuhan.

Azolla dikesan di dalam beberapa kajian mengandungi kadar protin di antara 22% -  27% pada keringnya. Istilah kering pada azolla adalah cukup sekadar disejatkan di tempat redup dan di bawah kipas bagi mengurangkan kadar air sekurang-kurangnya 4 jam dan tidak lebih 48 jam.

Jika dikeringkan betul-betul, azolla akan menjadi abu. Protin ini boleh dinaikkan lagi sehingga 35% jika dibokashikan atau difermentasikan.

Kebanyakan dari kita membiakkan azolla adalah u
ntuk kegunaan sendiri bagi mengurangkan kos makanan ternakan terutamanya jenis unggas dan juga sebagai baja yg membekalkan nitrat kepada tanah.

Sebagai makanan ternakan, azolla diberikan dalam kadar 30% - 50% bagi mengurangkan kos makanan, seterusnya meningkatkan kadar keuntungan, tambahan daging atau telur unggas y
ang diberikan dengan azolla mempunyai rasa yg lebih enak.

Keuntungan menjadi bertambah kerana kos membiakkan azolla hampir 0 kos
. Pada permulaan mungkin ada sedikit kos, tetapi setelah beberapa masa, cuma kitarkan tinja ternakan sebagai baja. Jadi, tiada kos dalam baja

No comments:

Post a Comment