Sunday 4 March 2018

FAEDAH GST KEPADA RAKYAT

GST dan cukai-cukai yang dikutip akan diberi (dipulangkan) semula kepada rakyat dalam pelbagai cara. Antara contohnya ia diberi semula dalam bentuk khairat kepada pejawat awam awam yang terima RM1500.00. Imam, Bilal, Tok Siak, Tok Batin juga terima khairat seperti ini.

Tanpa GST kita tidak dapat lakukan semua ini kerana daripada 14 juta orang yang bekerja hanya 2 juta sahaja yang membayar cukai pendapatan. Sudah pasti ianya tidak mencukupi untuk kerajaan menampung keperluan 30 juta rakyat yang lain.

Banyak yang kita belanjakan untuk rakyat. Subsidi tidak langsung masih berjalan seperti biasa. Bahkan jumlahnya lebih besar. Contohnya subsidi pendidikan yang diberikan kepada setiap anak-anak di sekolah. Sebanyak RM8,900 dibelanjakan setiap tahun bagi setiap pelajar sekolah.

Dalam bidang perubatan pula, setiap kelahiran dicaj sebanyak RM10. Padahal di Pusat Perubatan UKM dicaj RM200 dan di hospital swasta lebih mahal iaitu sekitar RM3,000 hingga ke RM5,000. Subsidi untuk kelahiran sahaja sudah mencecah hingga RM5000. Belum lagi untuk rawatan lain yang lebih tinggi kos bayarannya.

Fasiliti dan infrastruktur seperti hospital, klinik kesihatan, UTC, pengangkutan awam, jalan raya dan lain-lain pastinya memerlukan dana yang mencukupi untuk memastikan semua berfungsi dan beroperasi dengan baik untuk keselesaan pengguna (rakyat).

Inilah kelebihan yang kita beri kepada rakyat dari kutipan GST. Percayalah, kerajaan ini akan menjaga rakyat. Dan akan terus menjaga rakyat.

No comments:

Post a Comment