Monday 29 January 2018

MALU MENGAKU RAKYAT MALAYSIA

Satu ciri atau tanda kesetiaan rakyat kepada negara ialah cinta dan bangga dengan negaranya. Maka, jiaka mana-mana individu yang malu untuk mengakui menjadi rakyat Malaysia, itu tanda dia tidak sayang kepada Malaysia.

Jika malu mengaku rakyat Malaysia, elok cari dan minta kerakyataan negara lain yang dirasakan lebih baik berbanding Malaysia. Negara tidak berkehendakan akan rakyat yang malu mengaku sebagai warganegaranya.

Kalau sudah tidak layak digelar warganegera, lebih-lebih lagi tidak layak untuk menjadi pemimpin kepada negara ini.

Seorang pemimpin tanpa semangat patriotisme hanya memberikan kesan negatif kepada negara sahaja. Kepemimpinan individu itu juga bakal dipersoal kerana mentadbir tanpa rasa cintakan kepada negara.

Jika seseorang itu tidak mempercayai negaranya, tetapi pada masa sama mahu memerintahnya, sudah pasti menimbulkan kebimbangan terutama bagaimana individu itu mahu menjalankan tanggungjawab serta menyatakan pendirian terhadap isu negara.

Tidak ada mana-mana pihak boleh menafikan nikmat bernegara, malah ramai lagi individu di dunia ini sedang mencari negara sebagai tempat berlindung.

Ramai yang berhasrat menjadi rakyat kepada negara Malaysia. Kalau tidak dapat jadi warganegara, sudah satu kebanggan dan rasa bersyukur dapat tinggal di Malaysia.

Malang sekali, ada rakyat Malaysia malu mengaku menjadi warganegara Malaysia. Amat memalukan dan menampakakan sikap tidak bersyukur.

No comments:

Post a Comment