Thursday 4 January 2018

KHASIAT BUAH PISANG KAKI

Buah pisang kaki tiada kaitan dengan pokok pisang yang diketahui umum. Buah pisang kaki atau persimmon atau nama lainnya kesmak semakin mendapat sambutan di Malaysia.

Buah pisang kaki banyak diimport dari China itu berasa manis dan enak selain kaya dengan vitamin A, mineral dan antioksida yang penting untuk kesihatan.

Menurut satu kajian, pisang kaki atau lebih dikenali orang Cina sebagai 'buah dewa' ditanam di China sejak beradab-abad lalu sebelum ia disebarkan ke beberapa buah negara di Asia Timur seperti Jepun dan Korea dan kemudiannya diperkenalkan ke California, Amerika Syarikat, selatan Eropah serta Brazil pada pertengahan abad ke-19.

Statistik menunjukkan negara China merupakan pengeluar utama buah pisang kaki di dunia. Pada tahun 2000, China menghasilkan 1.615 juta tan buah pisang kaki dan jumlah itu meningkat kepada hampir 1.9 juta tan pada tahun 2005.

Buah yang dihasilkan dari pokok dan bukannya yang menjalar atau dari ubi. Malahan bentuk buahnya langsung tidak ada rupa pisang. Tidak diketahui bagaimana nama 'pisang' boleh timbul pada buah tersebut.

Buah ini berwarna kuning dan apabila masak ianya berwarna ke merah-merahan. Semakin merah buahnya maka semakin manis rasanya.

Selain rasa sedap, buah pisang kaki kaya khasiat dan kadar kalori yang rendah.

Buah pisang kaki memiliki kandungan nutrisi seperti vitamin A, vitamin C, vitamin E, vitamin K, karbohidrat, serat, protein, kolin, niasin, tiamin, riboflavin, piridoksina, asid folik, kalium, kalsium, tembaga, zat besi, magnesium, mangan, fosfor, beta-karotena, zink dan likopen.

Antara khasiat buah ini ianya boleh menurunkan tekanan darah tinggi, meningkat pengaliran darah dalam pembuluh darah koronori, mengatasi masalah sembelit dan meredakan sedu.

Buah ini juga amat baik untuk paru-paru dan jantung. Bentuk buah ini pelbagai ada yang berbentuk bulat dan ada yang berbentuk leper sedikit dan ada berbentuk bujur.

Manakala rasanya juga juga ada yang sangat manis dan ranggup sementara ada juga yang rasa sedikit masam dan pahit.  Buah ini ada yang sedap dimakan mentah dan ada yang dibuat buah kering yang juga sangat manis.

Apabila dikeringkan di sekeliling buah ini akan terbentuk serbuk putih yang terdapat pada permukaan buah yang rasanya manis kerana mengandungi manitol, glukos dan vitamin C, 

Di Jepun kajian juga dilakukan ke atas daun, batang dan juga buah yang busuk untuk dijadikan produk lain yang berguna kepada manusia.

No comments:

Post a Comment