Umum
mengetahui kekuatan PAS terletak kepada penyokong yang taasub. Golongan ini
percaya bahawa PAS itu Islam dan Islam itu adalah PAS. Sebab itu, apa yang diucapkan oleh pemimpin
mereka dianggap fatwa yang mesti dipercayai dan dipatuhi.
Dari
segi bahasa, fatwa adalah keputusan tentang sesuatu hukum agama (yang belum
pernah diputuskan lagi) berdasarkan nas al-Quran, hadis, dan sumber hukum lain,
termasuk ijtihad oleh mufti (atau mereka yang berwenang tentang keputusan hukum
syarak).
Tetapi,
di kalangan penyokong PAS, apa sahaja yang keluar dari mulut pemimpin mereka
adalah fatwa (perkataan fatwa yang diguna dalam penulisan ini yang dirujuk
kepada apa yang dikeluarkan oleh pemimpin PAS tidak membawa erti fatwa yang
sebenar, melainkan sekadar menjelaskan maksud yang diguna dan dipegang oleh
penyokong PAS).
Justeru,
mereka tidak perlu lagi merujuk kepada sumber lain. Malah, jika ada pihak
menyanggah fatwa itu, akan dianggap sebagai menolak agama Islam, atau lebih
tepat lagi dikatakan kafir. Ulama di luar PAS dianggap tidak layak menjadi
golongan pewaris nabi.
Sebaliknya
PAS menggelarkan ulama UMNO dan kerajaan (era pemerinthan BN) sebagai ulama
terompah kayu, ulama syaitan, ulama bisu dan segala macam gelaran yang tidak
melambangkan kemuliaan. Ulama UMNO hanya layak membincangkan soal haid dan
nifas.
Inilah
bahayanya parti politik disamakan dengan agama. Penyokong yang tidak arif tentang
hukum agama mudah tertipu dengan apa yang disogokkan kepada mereka oleh
pemimpin parti yang menggunakan ilmu agama untuk kepentingan politik.
Pemimpin
PAS banyak mengeluarkan fatwa sesuka hati untuk mendapat sokongan. Fatwa yang
dikeluarkan tidak diperhalusi mengikut kaedah sebagaimana sepatutnya. Kebanyakan
fatwa pemimpin PAS sekadar ‘lepas cakap’ ketika berceramah. Namun, penyokong
PAS yang taksub menerimanya sebagai satu fatwa sah yang perlu dipatuhi atau
diterima kebenarannya. Mereka bertaklid buta dengan fatwa dikeluarkan pemimpin
PAS.
Fatwa
yang dikeluarkan pemimpin PAS ini dijadikan fakta dan pegangan yang sukar untuk
diubah biarpun kebenarannya dibawa para ulama dari luar PAS atau di kalangan
bekas pemimpin PAS sendiri. Penyokong taksub akan hanya menerima fatwa daripada
pemimpin yang masih berada dalam PAS.
Mana-mana
bekas pemimpin PAS yang dipegang fatwanya oleh penyokong PAS ketika dia berada
dalam PAS, fatwa barunya, tidak akan diterima. Malah, jika dia ingin
memperbetulkan fatwa dikeluarkannya ketika berada dalam PAS, tidak akan
diterima oleh penyokong PAS. Peliknya, fatwanya ketika berada dalam PAS masih
dipakai.
Dengan
kata lain, orang PAS hanya menerima fatwa yang dikeluarkan oleh pemimpinnya. Pemimpin
PAS dianggap amat alim, bijak, mursyid dan serba tahu. Tetapi, jika individu
yang sama keluar daripada PAS, maka dia akan dianggap paling jahil, kafir dan
taghut.
Pada
tahun 1999, ketika bahang deman Pilihanraya Umum (PRU) ke 10 mula dirasakan, Datuk
Nik Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan pada masa itu, mengeluarkan kenyataan berikut: “Sesiapa yang
nak tolong kerajaan Islam kami sebagai pemimpin Islam mesti terima sama DAP,
MCA dan MIC. Kalau nak tolong kenapa kita tolak. Jika DAP ikhlas nak tolong
PAS, saya terima. Usahkan DAP, syaitan pun boleh saya terima.”
Utusan
Malaysia keluaran 28 April 1999 melaporkan Nik Aziz berkata: “Allah sendiri
menggunakan perkataan memaki, mencemuh atau mencarut, jadi manusia sendiri
berpeluang menggunakan maki hamun, tapi terserahlah kepada manusia individu
mana tempatnya.”
Ketika
pilihanraya kecil Dewan Undangan Negeri Lunas, Kedah (2000), Haji Hadi berceramah dengan ucapan: “Muslim dan
muslimat ahli-ahli PAS yang dikasihi, telah dinyatakan dalam al-Quran dan hadis
dengan jelas jika kita undi orang kafir, maka kita akan masuk neraka.”
Para
pemimpin PAS menalok wanita sebagai calon pilihan raya atas alasan wanita tidak
layak menjadi pemimpin. Melantik wanita menjadi pemimpin dianggap melanggar
perintah Nabi Muhammad SAW dan membawa ummah kepada kehancuran.
Contoh
fatwa yang dibawa ini adalah daripada ratusan fatwa lain yang diucapkan oleh
pemimpin PAS. Rencana ini bukan hendak membincangkan betul atau salah fatwa
itu. Sebaliknya, mari kita melihat fatwa yang kini kena pada batang hidung
sendiri.
Secara
umumnya, fatwa yang dikeluarkan pemimpin PAS mengkafirkan orang UMNO pada tahun
60an, 70an dan 80an adalah atas alasan UMNO adalah parti assabiah dan
mengadakan kerjasama dengan orang bukan Islam.
UMNO
dituduh parti assabiah atas alasan perkataan Pertubuhan Kebangsaan Melayu
Bersatu yang diterjemah kepada bahasa Inggeris United Malays National
Organisation yang menjadi ringkasan UMNO. Perkataan Kebangsaan Melayu
diterjemahkan oleh PAS sebagai bukti UMNO adalah assabiah.
Hakikatnya,
perkataan ‘kebangsaan’ tidak tepat disamakan dengan ‘assobiah’ dalam Bahasa
Arab. Sebaliknya, perkataan ‘kebangsaan’ yang digunakan dalam UMNO adalah
‘wataniah’, yakni cintakan negara dan bangsa.
Atas
maksud Islam mengharamkan assabiah, maka UMNO juga haram, dan sesiapa menyertai
dan menyokongnya juga haram. UMNO juga dituduh haram disebabkan memisahkan
agama dengan urusan politik dan pemerintahan, atau dipanggil sekular.
Alasan
yang digunakan menuduh sekular adalah tidak ada perkataan ‘Islam’ pada nama
UMNO. Sedangkan PAS mengaku parti Islam kerana ada perkataan ‘Islam’ pada nama
parti itu. Inilah dinamakan parti slogan yang banyak diamalkan dalam PAS.
Pakatan
UMNO dengan parti bukan Islam dalam Barisan Nasional (ditubuhkan pada 1974, sebelum
itu dikenali Perikatan yang dibentuk sebelum negara mencapai kemerdekaan)
seperti MCA, MIC, Gerakan dan beberapa parti di Sabah dan Sarawak dianggap
sebagai haram. Disebabkan itu, maka orang UMNO dianggap melakukan dosa besar
dan turut sama menjadi kafir.
Orang
Melayu yang berpegang kuat kepada fahaman tidak mahu jadi kafir, biarpun
sebenarnya tidak kuat berpegang kepada ajaran agama, mudah terpengaruh untuk
menolak UMNO. Haramnya UMNO bagi golongan ini samalah seperti haram menyentuh
dan memakan daging babi.
Fahaman
inilah banyak membantu PAS berjaya menawan Kelantan pada PRU Pertama tahun
1959, 1964 (kedua), 1969 (ketiga), 1990 (kelapan), 1995 (kesembilan), 1999 (ke
10) dan 2004 kali ke 11.
Pada
PRU Keempat yang diadakan tahun 1974, PAS menyertai Barisan Nasional. PAS
keluar daripada Barisan Nasional sebelum pilihan raya kelima yang diadakan pada
tahun 1978.
Persoalannya,
mengapakah PAS menerima menyertai Barisan Nasional pada tahun 1974, sedangkan
dalam gabungan itu ada parti bukan Islam?
Di manakah fatwa pemimpin PAS yang mengatakan berkerjasama dengan bukan
Islam sebagai haram dan kafir? Sepanjang
tempoh 1974 hingga 1978, tidak ada kedengaran fatwa haram berkerjasama dengan
bukan Islam kerana PAS sendiri mengadakan kerjasama dengan orang kafir melalui
Barisan Nasional.
Isu
orang UMNO kafir timbul kembali apabila PAS keluar dari Barisan Nasional pada
tahun 1978, tetapi dalam nada atau alasan yang sedikit berlainan. Ketika itu,
UMNO dianggap kafir kerana tidak melaksanakan hukum Allah. Mungkin, pemimpin
PAS tidak berani secara terang mengatakan UMNO haram kerana berkerjasama dengan
bukan Islam disebabkan mereka pernah berada dalam Barisan Nasional.
Bagaimanapun,
isu UMNO haram disebabkan berkerjasama dengan bukan Islam ‘mengganas’ kembali
beberapa tahun kemudian. Isu ini terhenti sekali lagi apabila persiapan PRU Kelapan
yang diadakan pada tahun 1990, apabila PAS yang bergabung dengan Semangat 46
membentuk Angkatan Perpaduan Ummah (APU) turut mengundang mengadakan kerjasama
dengan DAP.
Pada
PRU Ke 10 yang diadakan pada tahun 1999, PAS semakin melupai fatwa haram
berkerjasama dengan bukan Islam apabila membentuk kerjasama dalam Barisan
Altenatif yang mengandungi DAP, PKR, PBS dan Parti Rakyat Sosialis
Malaysia.
Pada
PRU Ke 10 juga memperlihatkan sikap PAS yang berubah menerima calon wanita dari parti gabungan atau, lebih tepat merujuk
ke Datin Seri Wan Azizah bertanding di Permatang Pauh. Sedangkan, PAS masih
bertegas mengatakan wanita tidak layak menjadi calon pilihan raya untuk ahli
Muslimat PAS. Tetapi, pada masa sama PAS melantik senator di kalangan wanita.
Bagaimana dua hukum berbeza dikeluarkan untuk perkara yang sama?
Namun,
PAS mengambil keputusan meletakkan calon wanita bertanding pada PRU ke 11 yang
menyaksikan seorang calon wanita memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri Tanjung
Mas, Kelantan.
Lebih
pelik apabila Nik Aziz ‘mengarahkan’ supaya PAS Kawasan yang bersidang
mencalonkan wanita untuk menduduki kerusi naib presiden parti tersebut. Jelas
sekali, apa yang dilakukan itu lebih ‘hebat’ daripada UMNO yang belum dalam
sejarah melantik wanita sebagai naib presiden, kecuali atas dasar kedudukan
Ketua Wanita dan Ketua Puteri.
Inilah
pemikiran dan dasar yang diamalkan dalam PAS. Semuanya dilakukan untuk
kepentingan politik dan individu. Maknanya,
fatwa dikeluarkan pemimpin PAS dengan sendirinya tertolak, karut dan sekadar
gimik politik. Dalam maksud lain, pemimpin PAS memang tidak layak digelar ulama
untuk mengeluarkan fatwa.
No comments:
Post a Comment