Sunday 29 January 2023

SANGGUP HABISKAN BANYAK WAKTU DEMI MAKAN

 
Banyak antara kita mementingkan soal makan. Hidup untuk makan dan bukannya makan untuk hidup.

Waktu adalah anugerah Tuhan yang sangat berharga. Jika perhatian kita terpusat pada makanan, kita akan menghabiskan waktu untuk mencari tempat makan, menunggu makanan terhidang dan menikmati makanannya.

Demi untuk mendapatkan sebungkus nasi yang telah tular, ada yang sanggup memandu berpuluh-puluh kilometer. Menempuh kesesakan lalu lintas yang amat sangat. Apabila sudah sampai di restoran pula, kena beratur untuk membeli sebungkus atau menunggu untuk mendapatkan meja kosong.
 
Mengapa begitu sekali kita sanggup berkorban demi mendapat makanan yang ditularkan, sedangkan belum tentu memenuhi selera kita. Setiap orang ada selera masing-masing.
 
Itu tidak masuk lagi soal harga makanan itu. Kebiasannya, harga yang perlu dibayar agak mahal berbanding di kedai lain.
 
Agar berbaloi menumpuh perjalanan jauh dan menunggu lama, ditambah pula keinginan untuk makan sepuasnya, maka makanan yang ditempah dalam kuantiti banyak. Apabila makan banyak, ia tentunya menyebabkan rasa kenyang melebih apa yang sepatutnya untuk menghilangkan rasa lapar dan meneruskan kehidupan.
 
Abu Sulayman Ad-Darni berkata, “Dalam keadaan kenyang, dalam diri kita masuk enam penyakit, yaitu hilangnya kelazatan munajat, berkurangnya kemampuan menyimpan hikmat, memudarnya empati pada penderitan rakyat, tubuh akan terasa berat untuk melakukan ibadah, bertambahnya gelora syahwat, dan ketika kaum Mukmin bolak-balik ke masjid, mereka bolak-balik ke tandas.
 
Imam Ghazali berkata bahawa menahan lapar mengandungi banyak manfaat. Antaranya mudah memperoleh kebersihan hati, menjadi cerdas dan terbuka mata hatinya. Sebaliknya, apabila seseorang itu makan kenyang, Ia akan malas dan cahaya hatinya akan hilang. Otaknya dikuasai sejenis demam yang mempengaruhi hatinya. Fikirannya menjadi lemah. Bahkan jika seorang kanak-kanak biasa makan kenyang, daya ingatnya akan menjadi lemah dan otaknya akan tumpul.
 
Abu Sulaiman Darani berkata, "Biasakanlah menahan lapar, kerana dengan menahan lapar, nafsumu akan terkawal, hatimu menjadi lembut dan ilmu langit akan didapat.".
 
Syibli berkata, "Satu hari yang di dalamnya aku menahan lapar semata-mata kerana Allah SWT, maka pada hari itu aku memperoleh satu pintu iktibar dan hikmah terbuka dalam diriku.".
 
Inilah sebabnya mengapa Luqman Hakim menasihati anaknya, "Wahai anakku, apabila perut seseorang itu penuh, maka fikirannya akan tidur, hikmahnya menjadi bisu, dan anggota-anggota badannya akan malas untuk beribadah.
 
Abu Yazid Al-Bustami berkata: "Lapar adalah seperti awan. Apabila seseorang itu lapar, maka awan itu akan menurunkan hujan hikmah ke dalam hatinya."
 
Keadaan lapar menjadikan hati menjadi lembut dan mudah terpengaruh oleh zikir dan amal soleh lainnya. Terkadang, seseorang itu berzikir, tetapi hatinya tidak dapat merasakan kemanisan. Zikir tersebut tidak terkesan olehnya. Pada waktu hati dalam keadaan lembut, ia dapat merasakan kelazatan berzikir, berdoa dan bermunajat.
 
Abu Sulaiman Darani berkata: "Aku merasakan ibadahku yang paling lazat ketika perutku menyentuh pinggangku kerana kelaparan yang amat sangat." 

No comments:

Post a Comment